Per una educació pública, inclusiva, no segregadora, laica, gratuïta i de qualitat!
619.384.570
932.782.143
El passat 31 de maig, l’Institut La Ribera de Montcada i Reixac i els instituts Jonqueres i Termes, ambdós de Sabadell, van ser convidats a la Facultat d’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona, per explicar a l’alumnat dels graus d’Educació Primària i Educació Infantil el programa Aprenem Famílies en Xarxa (AFEX), en el marc de l’assignatura d’Acollida Lingüística a l’Escola.
Aquesta activitat d’intercanvi entre els centres d’educació secundària i l’alumnat de l’assignatura d’Acollida Lingüística a l’Escola va poder-se fer gràcies al treball col·laboratiuentre Casa Àsia, el Grup de Recerca en Educació, Interacció i Plurilingüisme (GREIP), la Federació d’Associacions de Famílies d’Alumnes d’Ensenyament Secundari de Catalunya (FAPAES), i els tres instituts que han participat durant aquest curs 2022-2023 al projecte
AFEX.
En aquesta trobada van participar les tres dinamitzadores d’AFEX, les alumnes d’AFEX, una estudiant en pràctiques i quatre persones voluntàries. L’experiència va ser molt enriquidora, tant per l’intercanvi d’experiències entre les alumnes dels diferents centres d’AFEX, com per l’enriquiment cultural i lingüístic de les participants, algunes d’elles originàries de Pakistan, l’Índia, Bangladesh, Marroc i Equador; i alhora pel repte per part de les estudiant d’adreçar a l’alumnat de les Facultats d’Educació en les llengües que han estat aprenent: el català i el castellà.
La trobada va afavorir, per una banda, un espai de treball en grups, on les estudiants d’AFEX i l’alumnat dels graus d’educació primària i infantil van poder intercanviar punts de vista sobre el sistema educatiu català, l’aula d’acollida, els aprenentatges lingüístics, així com experiències sobre els processos migratoris, les metodologies emprades al projecte AFEX i els resultats obtinguts.
Per altra banda, durant la trobada es van realitzar dos tallers en els quals les estudiants d’AFEX van impartir classes d’àrab i urdú a l’alumnat universitari, essent una experiència gratificant pel fet d’intercanviar el rol d’estudiants-mestres. Aquesta activitat, a més, va permetre destacar la importància de preservar i promoure la diversitat lingüística a Catalunya.
La trobada va finalitzar amb una visita guiada per la universitat per part de l’alumnat de les facultats d’educació, un tast gastronòmic a càrrec de les participants d’AFEX, i amb el pensament compartit que és fonamental la col·laboració entre les institucions d’àmbit educatiu i projectes com el dl’AFEX per aconseguir una educació més inclusiva i de qualitat.
El projecte AFEX és un projecte d’educació intercultural i inclusiva basat en l’ensenyament del català, el castellà i la informàtica des de la llengua materna de les famílies migrades, amb l’objectiu d’apropar-les al funcionament del sistema educatiu català i promoure la seva integració. Es tracta d’un projecte d’Aprenentatge i Servei Comunitari (APS) que desenvolupa una metodologia plurilingüe i multinivell gràcies al suport de l’alumnat voluntari.